کنسرسیوم امنیت وسایل نقلیه خودران (AVSC)، دستورالعملهای جدیدی را برای ارزیابی عملکرد ایمنی سیستمهای رانندگی خودکار منتشر کرد

شیوه نامه جدید معیارها و روشهای AVSC برای ارزیابی عملکرد ایمنی سیستمهای رانندگی خودکار (ADS) را با بهترین روشهای دامنه طراحی عملیاتی (ODD) ادغام میکند، تا چارچوبی برای تولیدکنندگان و برای ارزیابی شایستگی رفتاری وسایل نقلیه خودکار فراهم کند. با پیشرفت روشهای تست سیستم رانندگی خودکار، مهم است که سازندگان بتوانند اطلاعات مربوط به ایمنی وسایل نقلیه خود را با روشی مطمئن و بدون نقص در میان بگذارند، در حالی که همچنان از پروتکل های تست مخصوص سیستم ها و ODD های خود استفاده میکنند.
امی چو، مدیر AVSC گفت:
با چارچوبی که در بهترین شیوه نامه جدید ما وجود دارد، تولیدکنندگان می توانند کیفیت عملکرد ایمنی وسایل نقلیه خود را بر اساس مجموعه ای کامل از صلاحیت های رفتاری مانند حفظ موقعیت مناسب خط یا واکنش مناسب در مناطق کاری متفاوت، ارزیابی کنند. افزودن شایستگیهای رفتاری به مجموعهای از سناریوهای کلیدی برای یک ODD معین، شواهد مرتبطی را برای عملکرد ایمنی ADS فراهم میکند و اعتماد به عملکرد ایمنی یک AV را افزایش میدهد.
رانندگی در دنیای واقعی شامل تعاملات پیچیده بین سیستم های متعدد است . به منظور ارزیابی هرچه بیشتر وظایف فرعی ADS در DDT، توسعه دهندگان آنها را با یک مجموعه کلی از رفتارها تراز می کنند. سپس توسعهدهندگان از تکنیکهای مهندسی سیستم برای ترسیم این رفتارها به مجموعهای از شایستگیهای رفتاری استفاده میکنند. به عبارت دیگر، شایستگیهای رفتاری به عنوان مجموعه ای از رفتارها در نظر گرفته می شود که بخش مرتبط در زمینه رانندگی بهینه تر را پوشش می دهد . داشتن مهارت در مجموعه ای از شایستگی های رفتاری، نشانه های جهت دار برای عملکرد ایمنی ADS-DV میباشد.

به عنوان مثال، در زمینه رانندگی در بزرگراه با حفظ خط و نزدیک شدن به وسیله نقلیه دیگری، از ADS-DV انتظار میرود فاصله ایمن را نیز حفظ کند، محدودیت سرعت را حفظ کند و رفتار وسیله نقلیه جلویی را در حین نظارت بر رفتار خودروی جلویی خود کنترل کند.
تستهای راننده انسانی، افراد را در برابر تعداد کمی از وظایف ارزیابی میکنند که نشاندهنده رانندگی در انواع مختلف سناریوهای مرتبط هستند.
اگرچه آزمونهای رانندگی انسانی نشاندهنده توانایی فرد در اجرای وظایف کلیدی رانندگی و دانش قوانین رانندگی است، اما بازتاب مهارتهای رانندگی انسان در هر موقعیتی نمیباشد.
امی چو در ادامه اظهار داشت:
ارائه چارچوبی برای تولیدکنندگان در جهت پیوند دادن شایستگیهای رفتاری به سناریوهای کلیدی، شواهدی را برای عملکرد ایمنی ADS فراهم میکند که تولیدکنندگان میتوانند از آن برای ایجاد مصلحتهای ایمنی استفاده کنند. این یکی دیگر از گام های مهم در ایجاد اعتماد و اطمینان عمومی در مورد آزمایش و استقرار وسایل نقلیه خودکار است.
منبع خبر: https://www.azorobotics.com/
نام خبرنگار: سمیه آموت سر